Pomysły na weekendowe zabawy z dziećmi w czerwcu

07-06-2024

Pogoda w czerwcu bywa różna… raz jest pięknie, słonecznie i ciepło, a innym razem burzowo. Dlatego czerwiec to doskonały czas na kreatywne i aktywne spędzanie czasu z dziećmi, łącząc zabawy na świeżym powietrzu z twórczymi projektami w domu. Poniżej znajdziesz pięć pomysłów na zabawy, które angażują dzieci zarówno na zewnątrz, jak i w domu.

1. Robienie i puszczanie latawców

Aktywność na zewnątrz: Spacer po parku lub plaży w poszukiwaniu materiałów, a następnie wspólne puszczanie latawca np. podczas rodzinnego pikniku.

Aktywność w domu: Zrobienie latawca

Materiały: Papier lub plastikowe torby, cienkie drewniane patyczki, sznurek, taśma klejąca, farby lub kredki do dekoracji.

Jak to zrobić: W domu, dzieci mogą udekorować swoje latawce, a następnie wspólnie z dorosłymi zmontować je, używając patyczków do stworzenia ramy, a papieru lub plastikowej torby jako powierzchni latawca.

2. Tworzenie obrazów z kwiatów i liści

Aktywność na zewnątrz: Spacer po lesie lub ogrodzie, podczas którego dzieci zbierają różnorodne kwiaty, liście i inne elementy przyrody.

Aktywność w domu: Wykonywanie naturalnych obrazów

Materiały: Kartki papieru, klej, nożyczki, opcjonalnie ramki do zdjęć.

Jak to zrobić: Po powrocie do domu, dzieci mogą tworzyć piękne kompozycje z zebranych materiałów, przyklejając je do kartki papieru. Możecie robić obrazy od podstaw lub wydrukować szablony na kartkach papieru i wyklejać je kwiatami i liśćmi. Takimi szablonami mogą być np. sukienki, albo zwierzęta.

3. Kamienne zwierzątka

Aktywność na zewnątrz: Wizyta nad rzeką, jeziorem lub w parku, gdzie dzieci będą mogły nazbierać różnorodne kamienie.

Aktywność w domu: Wykonanie ozdobnych kamiennych figurek

Materiały: Zebrane kamienie, farby akrylowe, pędzle, lakier bezbarwny.

Jak to zrobić: Dzieci mogą pomalować kamienie, tworząc z nich różne zwierzątka, postacie lub abstrakcyjne wzory. Po wyschnięciu farby, kamienie można pokryć lakierem, aby nadać im połysk i trwałość. Gotowe kamienne zwierzątka mogą służyć jako dekoracje, przycisk do papieru lub prezenty.

4. Zielnik, zakładki do książek lub kartki okolicznościowe - zbieranie i suszenie kwiatów i liści

Aktywność na zewnątrz: Spacer po łące lub ogrodzie, gdzie dzieci zbierają kwiaty i liście.

Aktywność w domu: Wykonanie zielnika

Materiały: Zebrane kwiaty i liście, ciężka książka, papier pergaminowy.

Jak to zrobić: Po powrocie do domu, dzieci mogą umieścić kwiaty między arkuszami papieru pergaminowego i włożyć je do książki, aby je wysuszyć. Po kilku dniach wysuszone kwiaty mogą być wykorzystane do tworzenia zielnika, kartek okolicznościowych, zakładek do książek lub innych ozdób.

5. Budowanie domków dla owadów

Aktywność na zewnątrz: Wyszukiwanie naturalnych materiałów, takich jak kawałki drewna, kory, szyszek i patyków.

Aktywność w domu: Wykonanie domku dla owadów

Materiały: Zebrane materiały, drewniane pudełko lub skrzynka, klej na gorąco.

Jak to zrobić: Dzieci mogą pomagać w budowaniu małych domków dla owadów, umieszczając zebrane materiały w drewnianym pudełku. Każdy segment może być wypełniony różnymi materiałami, tworząc przyjazne środowisko dla owadów. Gotowy domek można umieścić w ogrodzie lub na balkonie i obserwować, jakie owady go odwiedzą.

 

 

Rękodzieło i sztuka odgrywają kluczową rolę w rozwoju przedszkolaków, wpływając na ich zdolności intelektualne, emocjonalne, społeczne i fizyczne. Te formy aktywności nie tylko dostarczają dzieciom radości i satysfakcji, ale także kształtują wiele umiejętności, które są fundamentalne w ich dalszym życiu.

1. Rozwój motoryczny

  • Tworzenie prac plastycznych, takich jak malowanie, rysowanie, wycinanie czy lepienie, wymaga precyzyjnych ruchów dłoni i palców. Dzięki temu dzieci rozwijają małą motorykę, która jest niezbędna do nauki pisania i wykonywania codziennych czynności.
  • Działania takie jak malowanie pędzlem, naklejanie elementów czy nawlekanie koralików pomagają w rozwijaniu koordynacji ręka-oko, co jest istotne dla wielu czynności wykonywanych w życiu codziennym.

2. Rozwój emocjonalny - sztuka i rękodzieło pozwalają dzieciom na wyrażanie swoich uczuć i emocji w sposób niewerbalny. Dzięki temu mogą lepiej zrozumieć swoje emocje i nauczyć się je kontrolować.

3. Zwiększenie pewności siebie - tworzenie czegoś własnymi rękami i obserwowanie efektów swojej pracy daje dzieciom poczucie osiągnięcia celu i zwiększa ich pewność siebie.

4. Rozwój Społeczny

  • Podczas zajęć plastycznych w grupie dzieci uczą się współpracować, dzielić się materiałami i komunikować swoje pomysły oraz potrzeby. To kształtuje ich umiejętności społeczne i uczy pracy zespołowej.
  • Wspólne tworzenie dzieł sztuki pozwala dzieciom zrozumieć, że istnieje wiele sposobów patrzenia na świat i że różnorodność jest wartościowa.

5. Rozwój intelektualny

  • Sztuka stymuluje kreatywność i wyobraźnię, pozwalając dzieciom myśleć poza schematami i rozwijać innowacyjne rozwiązania.
  • Podczas tworzenia dzieci często napotykają wyzwania, które muszą rozwiązać – jak połączyć dwa elementy, jak uzyskać pożądany kolor czy jak skonstruować stabilną konstrukcję. Dzięki temu rozwijają umiejętności krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów.

6. Rozwój kognitywny

  • Prace plastyczne wymagają skupienia i cierpliwości. Dzieci uczą się, że warto poświęcić czas i wysiłek, aby osiągnąć satysfakcjonujący efekt.
  • Podczas tworzenia dzieci uczą się podstawowych koncepcji matematycznych (takich jak kształty, rozmiary, proporcje) oraz naukowych (np. mieszanie kolorów, tekstury materiałów).

Rękodzieło i sztuka są nieodłącznym elementem wszechstronnego rozwoju przedszkolaków, tak samo jak zabawa na świeżym powietrzu. Dzięki nim dzieci rozwijają się na wielu płaszczyznach – od motoryki po umiejętności społeczne i intelektualne. Te aktywności nie tylko wspierają ich rozwój, ale również przynoszą radość, budując pozytywne wspomnienia i zachęcając do dalszego eksplorowania świata sztuki i kreatywności. Co jednak najważniejsze taki sposób spędzania wspólnego czasu buduje cudowne relacje rodzinne.