Nowe technologie w edukacji przedszkolnej

11-10-2024

W dzisiejszym świecie technologia odgrywa coraz większą rolę w codziennym życiu, a jej wpływ na edukację staje się coraz bardziej widoczny. Tego faktu nie da się ignorować i udawać przed dziećmi, nawet tymi najmłodszymi, że jest inaczej. Dlatego też wprowadzenie nowych narzędzi do edukacji przedszkolnej, takich jak aplikacje edukacyjne, tablice interaktywne, czy zabawki oparte o sztuczną inteligencję, otwiera przed nauczycielami i rodzicami nowe możliwości wspierania rozwoju najmłodszych ale także szereg zagrożeń. Warto więc zastanowić się jak z głową wprowadzać takie elementy do edukacji dzieci.

 

Rola technologii w rozwoju przedszkolaków

Technologia w edukacji przedszkolnej budzi wiele emocji i pytań, jednak warto zrozumieć, że dobrze zaplanowane i odpowiednio dobrane narzędzia mogą pozytywnie wpływać na rozwój dzieci. Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań może stymulować kreatywność, rozwijać umiejętności logicznego myślenia oraz pomagać w rozwijaniu kompetencji społecznych. Dzięki interaktywnym formom nauki, przedszkolaki mogą w łatwy i przyjemny sposób poznawać świat, rozwijać zdolności manualne oraz uczyć się współpracy z rówieśnikami. Technologie te pozwalają również na indywidualizację nauki. Nauczyciele mają możliwość dostosowania tempa oraz zakresu nauki do potrzeb i możliwości każdego dziecka, co wspiera ich zróżnicowany rozwój.

 

Aplikacje i gry edukacyjne – interaktywna nauka przez zabawę

Aplikacje edukacyjne zyskują coraz większą popularność śród dzieci także tych w wieku przedszkolnym, ponieważ łączą nauką z zabawą. Dzięki interaktywnym aplikacjom dzieci mogą wchodzić w bezpośrednią interakcję z materiałem dydaktycznym, co sprawia, że proces nauki staje się bardziej angażujący i atrakcyjny. Aplikacje te mogą służyć do nauki wielu różnych umiejętności, takich jak rozpoznawanie liter, cyfr, kolorów czy kształtów. Dzieci mogą rozwijać umiejętności językowe, matematyczne oraz poznawać podstawowe zasady przyrody i świata społecznego. Zaletą aplikacji jest możliwość dostosowania poziomu trudności do indywidualnych potrzeb dziecka. Nauczyciele i rodzice mogą monitorować postępy swoich podopiecznych, co pozwala na szybką interwencję w przypadku trudności oraz na dostarczanie dodatkowych bodźców w sytuacjach, gdy dziecko rozwija się szybciej niż rówieśnicy.

Przykładami takich aplikacji mogą być:

  • Pettson’s Inventions - pozwala dzieciom rozwijać umiejętności logicznego myślenia i kreatywności poprzez rozwiązywanie zagadek mechanicznych
  • Duolingo ABC - to zabawny, a jednocześnie praktyczny sposób, aby dziecko nauczyło się czytać i pisać po angielsku
  • Mini Muffin – gry, które uczą liczb, kształtów, kolorów, rozmiarów, a także sortowania, dopasowania, układania itd., aby pomóc dzieciom w rozwijaniu logicznego myślenia i koordynacji oczu

 

Tablice interaktywne – narzędzie wszechstronnego rozwoju

Tablice interaktywne są coraz częściej spotykane w salach przedszkolnych. Oferują szerokie możliwości edukacyjne, które angażują dzieci na wielu poziomach. Są to urządzenia, które umożliwiają interakcję z wyświetlanymi na nich treściami poprzez dotyk, co pozwala na bardziej dynamiczne i angażujące zajęcia. W przedszkolach tablice te są używane do prezentowania różnorodnych treści edukacyjnych, od multimedialnych gier po interaktywne ćwiczenia z matematyki czy języka. Nauczyciele mogą w łatwy sposób dostosować materiał do wieku i poziomu rozwoju dzieci, co sprawia, że zajęcia stają się bardziej spersonalizowane. Dzieci mogą na przykład uczestniczyć w grach grupowych, w których wspólnie rozwiązują problemy matematyczne lub dopasowują obrazy do nazw, co nie tylko rozwija umiejętności poznawcze, ale także wzmacnia kompetencje społeczne. Tablice interaktywne mają także zastosowanie w rozwijaniu zdolności motorycznych. Przedszkolaki mogą ćwiczyć precyzję i koordynację, na przykład rysując linie na tablicy lub wskazując poprawne odpowiedzi palcem. Dzięki temu technologia wspiera rozwój zarówno umiejętności intelektualnych, jak i fizycznych.

 

Roboty edukacyjne

Roboty edukacyjne dla przedszkolaków to specjalnie zaprojektowane zabawki technologiczne, które uczą dzieci podstaw programowania, logicznego myślenia i rozwiązywania problemów w interaktywny sposób. Są dostosowane do poziomu rozwoju dziecka, aby zapewnić zarówno edukację, jak i zabawę, co jest kluczowe w wczesnych etapach nauki.

- Photon – stworzony przez czwórkę studentów i wykładowcę z Politechniki Białostockiej „rozwija się” razem z dzieckiem. Ten interaktywny robot posiada fabułę, która zachęca dzieci do eksperymentowania i zabawy, co pozwala mu zdobywać nowe funkcje i zdolności w miarę postępów użytkownika. Wyposażony w nowoczesne technologie, Photon reaguje na różnorodne bodźce zewnętrzne. Dzięki dedykowanej aplikacji wspiera rozwój wyobraźni, umiejętności logicznego i analitycznego myślenia, a także uczy podstaw programowania.

- Botley - sympatyczny robot dla przedszkolaków, którzy rozpoczynają swoją przygodę z kodowaniem. W trakcie zabawy dzieci są zapoznawane z podstawowymi ruchami i komendami, które są stosowane w trakcie prawdziwego kodowania. Za pomocą pilota, można w prosty sposób zaprogramować Botleya i narzucić mu konkretną kolejność ruchów.

- Code-a-Pillar - zabawka edukacyjna w postaci uroczej gąsieniczki zachęca do eksperymentowania, a jednocześnie rozwija ważne umiejętności, takie jak rozwiązywanie problemów, planowanie i kolejność ruchów oraz krytyczne myślenie.

Warto też wspomnieć o zestawach STEAM – od LEGO® Education pobudzają naturalną ciekawość przedszkolaków w kierunku nauk ścisłych, technologii, inżynierii, plastyki i matematyki (ang. science - technology - engineering - arts and math - STEAM).

 

Nowe technologie to także wyzwania

Mimo że nowe technologie w edukacji przedszkolnej oferują wiele korzyści, ważne jest, aby zachować umiar i dbać o odpowiednie podejście do ich wykorzystania. Przedszkolaki powinny mieć zapewniony dostęp do różnorodnych aktywności – zarówno tych związanych z technologią, jak i tradycyjnych zabaw manualnych czy ruchowych, które są niezbędne dla ich zdrowego rozwoju. Należy pamiętać, że technologie nie powinny zastępować tradycyjnych form nauczania, ale stanowić ich uzupełnienie. Nauczyciele oraz rodzice powinni być świadomi ryzyka nadmiernego korzystania z technologii, w tym wpływu na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Dlatego kluczowe jest, aby czas spędzany na korzystaniu z aplikacji czy tablic interaktywnych był odpowiednio limitowany i kontrolowany.

Nowoczesne technologie mogą być wartościowym narzędziem w edukacji przedszkolnej, pod warunkiem odpowiedniego i zrównoważonego wykorzystania. Przy odpowiednim wsparciu ze strony nauczycieli i rodziców, mogą one wspierać rozwój przedszkolaków na wielu poziomach – od umiejętności poznawczych po społeczne i motoryczne. Ważne jednak, aby technologie te były tylko jednym z elementów wszechstronnej edukacji, która zapewni dzieciom harmonijny rozwój i przygotuje je do dalszej nauki w szkole.