Rozwój mowy u przedszkolaków – jak wspierać poprawną wymowę dziecka?

14-02-2025

Etapy rozwoju mowy u dzieci

Rozwój mowy to dynamiczny proces, który rozpoczyna się już w okresie prenatalnym, gdy dziecko zaczyna reagować na dźwięki docierające do niego przez wody płodowe. Pierwsze miesiące życia to czas intensywnej nauki – niemowlęta wydają dźwięki, eksperymentują z głosem, a około szóstego miesiąca pojawia się gaworzenie, które stanowi podstawę przyszłej mowy. Około pierwszego roku życia dziecko zaczyna wypowiadać pierwsze słowa, które z czasem przekształcają się w proste zdania.

Dwulatek zazwyczaj posługuje się już około 200 słowami i łączy je w proste zdania dwu- lub trzywyrazowe. Trzylatek ma już bardziej rozwinięty zasób słownictwa i stopniowo zaczyna stosować poprawne formy gramatyczne. Czterolatek powinien budować logiczne wypowiedzi i wymawiać większość głosek poprawnie, choć niektóre trudniejsze dźwięki, takie jak „sz”, „cz” czy „r”, mogą jeszcze sprawiać trudność. Pięciolatek powinien już swobodnie się komunikować, a jego mowa powinna być w pełni zrozumiała dla otoczenia.

 

Przyczyny opóźnień w rozwoju mowy

Opóźnienia w rozwoju mowy mogą mieć wiele przyczyn, zarówno biologicznych, jak i środowiskowych. Jednym z częstych powodów są deficyty słuchu, zarówno wrodzone, jak i nabyte, które uniemożliwiają dziecku poprawne przyswajanie dźwięków języka. Również zaburzenia neurologiczne, takie jak afazja dziecięca, autyzm czy nieprawidłowości w obrębie układu nerwowego, mogą znacząco wpływać na rozwój mowy.

Istotnym czynnikiem są też predyspozycje genetyczne – jeśli rodzice mieli opóźnienia w rozwoju mowy, ich dziecko może mieć podobne trudności. Duże znaczenie ma także środowisko językowe, w którym dziecko się wychowuje. Brak odpowiednich bodźców, rzadkie rozmowy z dorosłymi, zbyt częste korzystanie z urządzeń elektronicznych czy niepoprawne wzorce wymowy mogą negatywnie wpłynąć na rozwój kompetencji językowych przedszkolaka.

 

Wpływ ekranów na rozwój mowy

Współczesne badania wyraźnie wskazują na negatywny wpływ nadmiernego korzystania z ekranów na rozwój mowy dzieci. Przedszkolaki spędzające wiele godzin dziennie przed telewizorem, tabletem czy smartfonem często mają opóźniony rozwój słownictwa oraz trudności w budowaniu zdań. Dzieje się tak, ponieważ język przekazywany przez media jest biernie odbierany, a rozwój mowy wymaga aktywnego uczestnictwa w dialogu. Na podstawie obecnego stanu wiedzy sugeruje się, żeby dzieci w wieku 0–2 lata w ogóle nie korzystały z ekranów, a dzieci w wieku 2–5 lat robiły to maksymalnie przez 30 min dziennie.

Warto pamiętać, że interakcje językowe są kluczowe dla prawidłowego przyswajania mowy. Dzieci uczą się poprzez naśladowanie dorosłych, obserwowanie mimiki i gestów oraz uczestniczenie w rozmowach. Zbyt częsty kontakt z mediami elektronicznymi może zaburzyć ten proces, prowadząc do ograniczonej ekspresji słownej i trudności w porozumiewaniu się z rówieśnikami.

 

Kiedy błędy w wymowie są normą, a kiedy wymagają interwencji?

Niektóre błędy artykulacyjne są naturalnym etapem rozwoju i nie powinny budzić niepokoju. Trzylatki mogą jeszcze niepoprawnie wymawiać głoski szumiące (sz, ż, cz, dż) i zastępować je prostszymi odpowiednikami (s, z, c, dz). Podobnie głoska „r” często pojawia się dopiero około piątego roku życia.

Niepokój rodziców powinny wzbudzić sytuacje, w których dziecko po ukończeniu czwartego roku życia nadal ma trudności z wymawianiem podstawowych dźwięków, jego mowa jest niezrozumiała dla otoczenia lub ma problem z budowaniem zdań. W takich przypadkach warto skonsultować się z logopedą, który oceni, czy dziecko wymaga terapii.

 

Jak wygląda pierwsza wizyta u logopedy?

Pierwsza wizyta u logopedy składa się z kilku etapów. Na początku specjalista przeprowadza szczegółowy wywiad z rodzicami, dotyczący przebiegu rozwoju dziecka, jego nawyków językowych oraz ewentualnych problemów zdrowotnych. Następnie logopeda przeprowadza ocenę artykulacyjną, sprawdzając, jakie głoski dziecko wymawia poprawnie, a które wymagają interwencji. W ramach diagnostyki może również przeprowadzić testy słuchowe, ocenę sprawności narządów artykulacyjnych oraz analizę sposobu oddychania i połykania.

Na podstawie uzyskanych wyników logopeda opracowuje indywidualny plan terapii, dostosowany do potrzeb dziecka. Często rodzice otrzymują również zestaw ćwiczeń do wykonywania w domu, które wspierają rozwój mowy i przyspieszają efekty terapii.

Przykładowe ćwiczenia wspierające rozwój mowy:

  1. Zabawy dźwiękonaśladowcze – naśladowanie odgłosów zwierząt i pojazdów („hau-hau”, „brum-brum”) wspomaga rozwój aparatu mowy.
  2. Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie piórek, baniek mydlanych lub świeczek pomaga w kontroli oddechu i prawidłowym wymawianiu głosek.
  3. Ćwiczenia języka i warg – kląskanie, robienie „rybki” lub „konika” wzmacnia mięśnie artykulacyjne.

 

Jakie konsekwencje mogą mieć nieleczone wady wymowy?

Nieleczone wady wymowy mogą prowadzić do wielu problemów, zarówno w sferze edukacyjnej, jak i społecznej. Trudności w prawidłowej artykulacji mogą skutkować problemami z nauką czytania i pisania, co w konsekwencji może wpływać na osiągnięcia edukacyjne na późniejszych etapach nauczania szkolnego. Ponadto, dzieci z niezrozumiałą mową często mają trudności w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami, co może prowadzić do obniżonej samooceny i wycofania się z kontaktów społecznych.

Nieprawidłowa wymowa może także wpłynąć na rozwój wad zgryzu oraz prowadzić do nieprawidłowego oddychania i połykania. Dlatego tak ważne jest, aby w porę zareagować na wszelkie nieprawidłowości i podjąć odpowiednie działania terapeutyczne.