Z serii „Naukowe Przedszkole” – Jak badamy lekarstwa
W Przedszkolu JCI nie ma miejsca na nudę! Nasze maluchy uwielbiają odkrywać, eksperymentować i zadawać pytania. Tym razem w ramach cyklu "Naukowe Przedszkole" odwiedziła nas dr Agnieszka Szkaradek – pracownik Centrum Badań Klinicznych JCI, która wprowadziła dzieci w fascynujący świat badań nad lekarstwami.
Jak przebiegały zajęcia?
Zajęcia rozpoczęły się od rozmowy na temat badań klinicznych. Dr Agnieszka w przystępny sposób wyjaśniła dzieciom, że zanim lekarstwo trafi do apteki, musi przejść szereg testów, aby upewnić się, że jest skuteczne i bezpieczne. Przedszkolaki mogły zobaczyć różne formy leków – tabletki, kapsułki oraz syropy – i zastanowić się, w jaki sposób naukowcy sprawdzają ich działanie. Aby dzieciom łatwiej było zrozumieć temat zastosowania leków, dr Agnieszka wyjaśniła im komórkową budowę naszych ciał. Przedszkolaki były niezwykle ciekawe więc pytaniom nie było końca.
Praktyczne ćwiczenia w laboratorium
Kolejną częścią zajęć było poznanie procesu badawczego stosowanego w laboratoriach. Dzieci dowiedziały się, że komórki – podobnie jak rośliny i ludzie – potrzebują odpowiedniego odżywiania. Pod okiem prowadzącej miały okazję samodzielnie pipetować specjalny płyn, który stanowi „pożywkę” dla komórek. Każdy przedszkolak pracował przy swoim naukowym stanowisku. To interaktywne ćwiczenie pozwoliło im poczuć się jak prawdziwymi laborantami.
Na zakończenie dzieci dowiedziały się, w jaki sposób naukowcy sprawdzają skuteczność leków. Zrozumiały, że jeśli testy w laboratorium wykazują pozytywne działanie substancji, kolejnym krokiem są badania kliniczne z udziałem ludzi. Dzięki temu przedszkolaki zdobyły cenną wiedzę o procesie powstawania nowych terapii.
Przedszkole JCI – edukacja oparta na doświadczeniu
Tworząc serię zajęć pod hasłem „Naukowe Przedszkole” chcemy pokazać nowoczesne podejście do edukacji, które łączy naukę z jej praktycznym wykorzystaniem. Nasz Program to doskonały przykład tego, jak w przystępny sposób można przekazywać dzieciom nawet najbardziej skomplikowane zagadnienia. Jesteśmy przekonani, że dzięki takim inicjatywom przedszkolaki rozwijają ciekawość, zdolności analityczne oraz umiejętność logicznego myślenia, a co najważniejsze rodzi się w nich zamiłowanie do edukacji.